Varför Sökmotoroptimering är viktigt och nödvändigt för din digitala marknadsföring.
Sökmotoroptimering (eller SEO) gör att din hemsida kommer högre upp i sökmotorerna för de sökord som du vill rankas högt för. Om du vill att besökare ska hitta din hemsida eller ditt företag på Google är det därför viktigt att du hamnar högt upp på de sökord som du vill att besökare ska hitta dig via. Om du exempelvis driver en bilfirma i Stockholm kan sökord som bilfirma i Stockholm” vara en relevant sökterm att använda sig av. Tittar vi på statistiken så görs mer än 70 000 sökningar på Google varje sekund och de som finns på första plats i organisk sökresultat får 44.64% av alla klick. Med andra ord är det oerhört viktigt att tänka på Sökmotoroptimering vid framtagning av både en hemsida men även
Sökmotoroptimering ger organisk trafik. Trafik som mäts till en hemsida kallas för organisk trafik om en besökare har kommit till din hemsida via internetsökningar, t.ex. genom Google.
Man gör skillnad mellan organisk trafik och betald trafik.
Betald trafik fungerar som annonser vilket man betalar för, oftast per klick, medan organisk trafik är gratis. Den enda investeringen är tiden att skapa innehåll. Så, Sökmotoroptimering innebär arbete och optimering som påverkar din hemsidas synlighet vid en sökmotor-sökning, med andra ord, placeringen av din hemsida i resultatet på de olika sökmotorerna. Att arbeta med betald trafik och annonsering genom sökmotorer kallas SEM och står för search engine marketing som på svenska blir sökmotormarknadsföring.
Hur kommer man högst i sökmotorerna via SEO?
Att arbeta med Sökmotoroptimering tar tid och det finns ingen exakt lära om hur du hamnar högst upp på t.ex. Google eller ens på första sidan med sökresultat. Sökmotorernas mål är att presentera så relevant information som möjligt för den som använder sig av sökmotorn. Detta gör de genom hemliga algoritmer för att kunna ranga olika hemsidor. Algoritmerna ändras även löpande vilket gör att det inte går att garantera att du hamnar på första sidan. Alla som påstår att detta är möjligt är helt enkelt inte seriösa aktörer och bör undvikas. Det är endast sökmotorernas algoritmer som bestämmer vilka sidor som hamnar var i rangordningen. Dessa algoritmer utvecklas konstant och det är väldigt hemligt exakt hur de är uppbyggda och vad de tittar på. Det som går att säga är att de vill ge en bra kundupplevelse vilket du i sin tur kan lära dig av när du arbetar med SEO i dagsläget.
För en sökmotor är det viktigt att när någon söker på bilar på nätet” så visas relevanta sidor som hjälper personen att hitta det den söker. Det betyder att det kommer resultat som handlar om just bilar och inte hur du bygger en altan hemma.
Hur fungerar en sökmotor?
En sökmotor visar alltså de hemsidor som den tycker är mest relevant för den sökning som görs. Det är algoritmerna som avgör hur relevanta olika hemsidor är. Detta avgörs genom att de scannar av alla hemsidor i världen kontinuerligt. De tolkar texter, ljud, videor, grafik mm för att skapa sig en så bra uppfattning som möjligt kring vad en viss sida handlar om.
Ta denna sida t.ex. om du har hamnat här genom att först genomfört en sökning i en sökmotor har det sannolikt handlat om Sökmotoroptimering eller sökmotorer då denna text handlar om dessa ämnen.
Då det ständigt produceras nytt innehåll som läggs ut på olika hemsidor, förändras även vilka resultat som visas. Det beror även t.ex. på vilken geografisk plats du som söker befinner dig vid, vad du har sökt på tidigare och vilket språk du har inställt på din dator eller mobil. Om du sitter i Malmö och söker på glasögon vill du exempelvis på tips på glasögonaffärer i Malmö, inte Umeå. Du vill heller inte få resultat på t.ex. portugisiska e-handlare som inte har en hemsida på varken svenska eller engelska, och som inte kan frakta till Malmö. På så sätt anpassar sökmotorerna det som visas efter vad de tror är mest relevant för just dig. Olika personer får alltså upp olika resultat, och vilka resultat förändras beroende på bland annat dina sökmönster och vad som är relevant. Därför är det viktigt att lägga fokus på att löpande producera innehåll som är relevant och engagerande. Lättare sagt än gjort – vi vet. Här kan du läsa några tips om hur du lyckas med detta.
Glöm inte att följa oss på Facebook och Instagram för fler tips inom hemsideutveckling!