Hur används de för att generera leads
Landningssidor har en enda uppgift: generera fler leads.
Läs mer om hur du marknadsför rätt
Landningssidor konverterar trafiken genom att höja en enkel åtgärd. De bästa landningssidorna gör erbjudandet så tilltalande att målgruppen inte kan vägra det.
Vad är målet med en landningssida?
Enkelt! Att besökarna skall genomföra din önskade åtgärd. Desto svårare åtgärd, desto svårare är det för dig att få besökaren att göra något.
Som ett exempel är det betydligt svårare att köpa en produkt, kontra att registrera upp sig för ett nyhetsbrev.
Besökaren behöver inte spendera några pengar eller fylla i långa, komplicerade formulär.
Du kommer därmed generera mycket fler konverteringar på landningssidor utan betalning, men detta skall absolut inte hindra dig för att använda denna väg för att sälja!
Du väljer precis vilket innehåll och vilka uppmaningar som skall visas, som då hjälper dina besökare att köpa din produkt.
Typ av landningssidor
I grund och botten så finns det två stycken olika typer av landningssidor. Den ena inriktar sig på att konvertera konsumenterna, och de som lockar besökare.
De landningssidor som lockar besökarna försöker inte sälja något alls faktiskt. De används specifikt för att målgruppen skall ange deras kontaktuppgifter, följa på sociala medier, delta i en online-händelse eller ta ett annat steg som tar dem vidare i projektet.
De landningssidor som konverterar trafik är till för att sälja till besökaren, boka möten, donera, med mera. Det man inriktar sig på är att få besökaren att agera med den specifika åtgärden.
Förstå huvudelementen
Vi har gått igenom rätt mycket och du bör nu ha ett humm om vad landningssidor är och varför dem är viktiga för din marknadsföring, så skall vi gå till grunden med huvudelementet.
Det innebär att vi går igenom de absolut viktigaste delarna i en landningssida, så att du kan börja planera upp din egen!
Erbjudandet
Nyckelordet är kommunikation!
Du skall kommunicera erbjudandet över hela sidan.
Rubriker, bilder, brödtexter, call to action. Tydligheten är otroligt viktig.
Upplägg och navigering
Navigeringen
Landningssidans navigering är en fråga som ofta diskuteras bland marknadsförare. Ena delen utav bordet säger att man skall ta bort all navigation utöver CTA, och den andra sidan av bordet vill att du skall ge plats för användarna att skickas till annan plats.
Vi rekommenderar starkt att du testar båda delarna för att se vad som fungerar bäst just för ditt projekt.
När det gäller upplägget har du flera olika vägar att gå. Överväg att använda ett simpelt upplägg som är enkelspaltigt utan några sidofält. Lägg den viktigaste informationen högst upp på sidan så det inte missas, och inkludera mer information under.
Design
Större bilder som sätter ett gott intryck för besökaren fungerar alltid bra. En trevlig landningssida ger ett gott intryck för besökaren.
Ett alternativ är också att prova illustrationer som är anpassade för just dig, navigeringar som riktar kundens ögon. Observera att för mycket design kan innefattas som för mycket och kunden får ett dåligt intryck.
Texten
Landningssidans text är specifikt viktigt för att synas på sökmotorerna. Använd texter som innehåller sökord specifikt till ditt erbjudande.
Kreativa adjektiv och verb rekommenderas starkt, främst i dina rubriker och underrubriker. Se till att läsa igenom texten flera gånger innan du publicerar den.
Formuläret
Formuläret ska se ut som att det är en del utav sidan, men även tydlig, så att besökaren ser den. Berätta gärna varför besökaren skall fylla i formuläret.
Uppmaningen
Uppmaningen är kanske de viktigaste delen på en landningssida. Den hänvisar kunden till hur man går vidare till nästa steg.
Kom ihåg att om dina knappar har en energisk text, så är det större chans till interaktion. Annorlunda färger på knappen får den även att sticka ut.
Så skapar man en landningssida
Hemsidekollen rekommenderar varmt att använda det kostnadsfria verktyget WordPress för att skapa landningssidor. Till verktyget finns väldigt många tillägg och webbmallar för att skapa landningssidor.
Ingen tidigare erfarenhet av kodning krävs för att skapa en hemsida genom många teman genom WordPress.
Om du inte har en förbyggd landningssida så kan du skapa en liknande din nuvarande hemsida genom simpla verktyg som finns som tillägg.
Om kassan tillåter, så rekommenderas alltid det att hyra in ett professionellt företag/konsult.
Öka sannolikheten för dina landningssidor att konvertera
Vad tjänar man på en landningssida som inte utför någon som helst konvertering? Noll!
Det du vill är att majoriteten utav din trafik skall konvertera, vi berättar mer om hur du ökar dina konverteringar!
Få en inblick i vad dina besökare vill ha
Du måste veta vilken målgrupp du har för att kunna rikta deras ögon och konvertera trafiken. Kan det finnas några invändningar mot ditt erbjudande? Hur och när fattar besökaren att besluta att köpa? Hur lämnar du bäst intryck mot besökaren? Vad är den viktigaste fördelen?
Om sidan är riktad mot personer som är sparsam och kostnadsmedvetna, så är det viktigt att höja eventuella rabatter och prisjämförelser för att höja konverteringen.
Kontrollera vilka sidor som besöks
På din landningssida bör du använda dig av värmekartor (heatmaps) för att få en bredare inblick hur besökare interagerar med din landningssida. Värmekartan berättar var användarna klickar, hur länge dem besöker varje sida med mera. Vi rekommenderar google analytics!
A/B testa elementen
A/B-Tester hjälper dig att förbättra din landningssida successivt. Du kan göra jämförelser med olikt innehåll för att få resultat på vad som svarar bäst.
Det många gör fel är att dem antar att dem vet vad som fungerar bäst för målgruppen.
Att prova sig fram är det enda vettiga sättet att få fram den bästa trafiken för din sida.
Om du inte utför tester så kan du förlora enorma mängder konverteringar, för att du riktar dig till fel målgrupp!
Generositet skadar aldrig
Generositet är aldrig en dålig sak när det gäller marknadsföring. En simpel tacksida är vad besökaren ser efter att de har konverterat på ditt erbjudande.
Sammanfattning
När du väl kommit igång med din landningssida så börjar det bli dags att marknadsföra den! Skapa upp ett konto på Facebook och Instagram, sprid innehållet!
Om det skulle vara så att ditt innehåll inte är det absolut bästa för dina konverteringar, prova dig fram och se vad som passar bäst för din målgrupp med A/B-Tester.
Desto fler tester, desto mer kommer du att veta om just din målgrupp.