Landningssida – Vad är det för något? Och varför ska du skapa en?

Landningssidor är en av de viktigaste delarna i alla marknadsföringskampanjer på nätet. De är utformade för att leda trafik mot ett specifikt projekt, till exempel att köpa en produkt eller registrera sig för din e-postlista.

Många företag har över 10 st landningssidor. Andra har bara en handfull. Men om du frågar, “Vad är en landningssida?” ligger du redan långt efter dina konkurrenter. Det är därför vi finns här.

Eftersom du hänger med i artikeln såhär långt, så gissar jag på att du har en hemsida idag! Den har då en startsida, möjligtvis en om oss sida, en kontaktsida, och förhoppningsvis en blogg, alla är ihop kopplade med din primära navigation och en sidfot.

Landningssidor finns ofta utanför din ordinarie hemsida och ser annorlunda ut än din primära webbdesign – eftersom de behöver kommunicera och framhäva något som är viktigt för en besökare som har ett visst mål i åtanke.

Så, vad är en landningssida, och hur fungerar det? Varför en landningssida? Och hur bygger du en? Fortsätt läsa vidare så berättar vi!

Vad är en landningssida?

En landningssida är en sida på en hemsida som leder besökare till en specifik sida. Det kallas en landningssida eftersom du vanligtvis kör trafik till den via andra online-plattformar.

Låt oss leka med tanken och säga att du kör en annons på Facebook för att marknadsföra din senaste produkt.

Om besökaren klickar på din annons så vidarebefordras trafiken till din landningssida, vilket framhäver erbjudandet om produkten, ger ytterligare information och riktar besökarna mot din försäljningsplan.

Ofta befinner det sig även en köpknapp inbäddad direkt på landningssidan, om du känner att du har lämnat tillräckligt med information för att en besökare ska kunna fatta ett köpbeslut direkt. Om din sida skall riktas åt ett helt annat håll så är ett annat alternativ att be besökarna att anmäla sig till din e-postlista i slutet av ett blogginlägg. När någon klickar på länken hamnar de på en sida med ett formulär.

Vad är en landningssida? Enkelt utryckt är det en plats för konsumenterna att landa så att du kan övertyga dem om att göra vad du vill.

 
 

Landningssida vs hemsida

På många plan så fungerar landningssidor och hemsidor på samma sätt, för att de båda är specifikt utformade för att styra hemsidans trafik. Landningssidor är dock mer specifika än hemsidor.

Om du är en utav personerna som säljer produkter genom din hemsida, alltså driver en e-handelsbutik, så har du förmodligen massor av produkter att sälja. Din hemsida kan då rikta de bästsäljande produkterna i ditt sortiment. Som skiljer sig mot en landningssida som enbart fokuserar på en specifik produkt.Hemsidan behöver även tilltala hela din målgrupp. Produkterna eller tjänsterna skall intressera alla, besökaren skall känna sig som hemma på hemsidan.

Tillbaka till landningssida!
Det är en specifikt utformad sida vars syfte är att rikta trafiken mot en specifik handling. Landningssidan måste därmed rikta sig till en mindre del av din målgrupp för att göra sitt jobb. Många olika företag har bara en produkt, så deras hemsidor kan också fungera som landningssidor. I vissa fall har man en väldigt tunn målgrupp, så de behöver inte begränsa den vidare med sina landninssidor.

 
 

Hur används de för att generera leads

Landningssidor har en enda uppgift: generera fler leads.
Läs mer om hur du marknadsför rätt

Landningssidor konverterar trafiken genom att höja en enkel åtgärd. De bästa landningssidorna gör erbjudandet så tilltalande att målgruppen inte kan vägra det.

Vad är målet med en landningssida?

Enkelt! Att besökarna skall genomföra din önskade åtgärd. Desto svårare åtgärd, desto svårare är det för dig att få besökaren att göra något.

Som ett exempel är det betydligt svårare att köpa en produkt, kontra att registrera upp sig för ett nyhetsbrev.
Besökaren behöver inte spendera några pengar eller fylla i långa, komplicerade formulär.
Du kommer därmed generera mycket fler konverteringar på landningssidor utan betalning, men detta skall absolut inte hindra dig för att använda denna väg för att sälja!

Du väljer precis vilket innehåll och vilka uppmaningar som skall visas, som då hjälper dina besökare att köpa din produkt.

Typ av landningssidor

I grund och botten så finns det två stycken olika typer av landningssidor. Den ena inriktar sig på att konvertera konsumenterna, och de som lockar besökare.

De landningssidor som lockar besökarna försöker inte sälja något alls faktiskt. De används specifikt för att målgruppen skall ange deras kontaktuppgifter, följa på sociala medier, delta i en online-händelse eller ta ett annat steg som tar dem vidare i projektet.

De landningssidor som konverterar trafik är till för att sälja till besökaren, boka möten, donera, med mera. Det man inriktar sig på är att få besökaren att agera med den specifika åtgärden.

Förstå huvudelementen

Vi har gått igenom rätt mycket och du bör nu ha ett humm om vad landningssidor är och varför dem är viktiga för din marknadsföring, så skall vi gå till grunden med huvudelementet.
Det innebär att vi går igenom de absolut viktigaste delarna i en landningssida, så att du kan börja planera upp din egen!

Erbjudandet

Nyckelordet är kommunikation!
Du skall kommunicera erbjudandet över hela sidan.
Rubriker, bilder, brödtexter, call to action. Tydligheten är otroligt viktig.

Upplägg och navigering

Navigeringen
Landningssidans navigering är en fråga som ofta diskuteras bland marknadsförare. Ena delen utav bordet säger att man skall ta bort all navigation utöver CTA, och den andra sidan av bordet vill att du skall ge plats för användarna att skickas till annan plats.

Vi rekommenderar starkt att du testar båda delarna för att se vad som fungerar bäst just för ditt projekt.

När det gäller upplägget har du flera olika vägar att gå. Överväg att använda ett simpelt upplägg som är enkelspaltigt utan några sidofält. Lägg den viktigaste informationen högst upp på sidan så det inte missas, och inkludera mer information under.

Design

Större bilder som sätter ett gott intryck för besökaren fungerar alltid bra. En trevlig landningssida ger ett gott intryck för besökaren.

Ett alternativ är också att prova illustrationer som är anpassade för just dig, navigeringar som riktar kundens ögon. Observera att för mycket design kan innefattas som för mycket och kunden får ett dåligt intryck.

Texten

Landningssidans text är specifikt viktigt för att synas på sökmotorerna. Använd texter som innehåller sökord specifikt till ditt erbjudande.

Kreativa adjektiv och verb rekommenderas starkt, främst i dina rubriker och underrubriker. Se till att läsa igenom texten flera gånger innan du publicerar den.

Formuläret

Formuläret ska se ut som att det är en del utav sidan, men även tydlig, så att besökaren ser den. Berätta gärna varför besökaren skall fylla i formuläret.

Uppmaningen

Uppmaningen är kanske de viktigaste delen på en landningssida. Den hänvisar kunden till hur man går vidare till nästa steg.

Kom ihåg att om dina knappar har en energisk text, så är det större chans till interaktion. Annorlunda färger på knappen får den även att sticka ut.

Så skapar man en landningssida

Hemsidekollen rekommenderar varmt att använda det kostnadsfria verktyget WordPress för att skapa landningssidor. Till verktyget finns väldigt många tillägg och webbmallar för att skapa landningssidor.
Ingen tidigare erfarenhet av kodning krävs för att skapa en hemsida genom många teman genom WordPress.

Om du inte har en förbyggd landningssida så kan du skapa en liknande din nuvarande hemsida genom simpla verktyg som finns som tillägg.
Om kassan tillåter, så rekommenderas alltid det att hyra in ett professionellt företag/konsult.

Öka sannolikheten för dina landningssidor att konvertera

Vad tjänar man på en landningssida som inte utför någon som helst konvertering? Noll!

Det du vill är att majoriteten utav din trafik skall konvertera, vi berättar mer om hur du ökar dina konverteringar!

Få en inblick i vad dina besökare vill ha

Du måste veta vilken målgrupp du har för att kunna rikta deras ögon och konvertera trafiken. Kan det finnas några invändningar mot ditt erbjudande? Hur och när fattar besökaren att besluta att köpa? Hur lämnar du bäst intryck mot besökaren? Vad är den viktigaste fördelen?

Om sidan är riktad mot personer som är sparsam och kostnadsmedvetna, så är det viktigt att höja eventuella rabatter och prisjämförelser för att höja konverteringen.

Kontrollera vilka sidor som besöks

På din landningssida bör du använda dig av värmekartor (heatmaps) för att få en bredare inblick hur besökare interagerar med din landningssida. Värmekartan berättar var användarna klickar, hur länge dem besöker varje sida med mera. Vi rekommenderar google analytics!

A/B testa elementen

A/B-Tester hjälper dig att förbättra din landningssida successivt. Du kan göra jämförelser med olikt innehåll för att få resultat på vad som svarar bäst.

Det många gör fel är att dem antar att dem vet vad som fungerar bäst för målgruppen.
Att prova sig fram är det enda vettiga sättet att få fram den bästa trafiken för din sida.
Om du inte utför tester så kan du förlora enorma mängder konverteringar, för att du riktar dig till fel målgrupp!

Generositet skadar aldrig

Generositet är aldrig en dålig sak när det gäller marknadsföring. En simpel tacksida är vad besökaren ser efter att de har konverterat på ditt erbjudande.

Sammanfattning

När du väl kommit igång med din landningssida så börjar det bli dags att marknadsföra den! Skapa upp ett konto på Facebook och Instagram, sprid innehållet!

Om det skulle vara så att ditt innehåll inte är det absolut bästa för dina konverteringar, prova dig fram och se vad som passar bäst för din målgrupp med A/B-Tester.

Desto fler tester, desto mer kommer du att veta om just din målgrupp.

Vad är en landningssida